Ali lahko sladkor vpliva na vaše kognitivne sposobnosti?

Ja. Hrana lahko drastično vpliva na delovanje vašega IQ-ja.

Naši možgani so visoko plastični

Raziskovalci so odkrili, da ima vaša možganska plastika visoko plastičnost. To lastnost je mogoče nadzorovati s prehrano in življenjskim slogom. Žal so mnogi ljudje zaradi sladkorja in predelovalne prehrambene industrije prepričani, da je povsem razumno, da je sladkor del zdrave prehrane. Če pojeste sadje ali sladoled, ne boste v nevarnosti, vendar večina ljudi pretirava. Povprečni Američan vsak dan zaužije med 100 in 150 gramov sladkorja. Druga statistika kaže, da približno 50% Američanov zaužije kar 225g na dan. Povprečni Slovenec po podatkih po podatkih leta 2020 pa zaužije 19,4kg sladkorja na leto. To pomeni 53g sladkorja na dan. Uporaba dodanega sladkorja se je v Sloveniji v zadnjih letih malce zmanjšala, kar je dobra informacija. Ampak za optimalno delovanje našega telesa, sladkorja pojemo še vedno preveč.

Preveč sladkorja je slabo za vaše možgane

Znano je, da slaba prehrana, polna dodatnih sladkorjev, povzroča diabetes tipa 2, debelost in bolezni srca. Kaj pa povezava z možganskimi težavami? Večina ljudi ne ve in ni seznanjena z nevarnostmi, ki jih sladkor predstavlja za možgane. Študije so pokazale, da prehrana z veliko sladkorja vodi do sprememb v črevesnih bakterijah. Posledično je prisotna izguba kognitivne fleksibilnosti, ki je merilo sposobnosti vaših možganov, da se prilagajajo hitro spreminjajočim se situacijam. Opazna je tudi velika izguba kratkoročnega in dolgoročnega spomina. V samo štirih tednih uživanja velikih količin sladkorja boste v primerjavi z zdravo prehrano slabše opravljali mentalne in fizične aktivnosti.

Zanimiv primer je Pakistan, katerega dieta vsebuje visok delež sladkorja v procesirani obliki in ima zato najvišji % sladkorne bolezni tipa 2 na svetu.

Sladkor vas poneumlja

Poleg tega, da sladkor slabo vpliva na vaše možgane, ustvari tudi hormonska neravnovesja in slabo vpliva na testosteron[1], pa je povezava med sladkorjem in slabšo možgansko funkcijo znana že nekaj časa. Sam sem to ugotovil, ko sem po dolgih letih strahu pred maščobami in beljakovinami, dal sledečim priložnost. Takrat so se moji možgani vklopili kot še nikoli prej v življenju. To je bil tudi navdih za knjigo Optimiziran.

Leta 2012 so opravili test, da bi preučili učinke sirupa z visoko vsebnostjo fruktoze, vrsto sladkorja, podobnega koruznemu sirupu z visoko vsebnostjo fruktoze. To je poceni sladilo, ki je šestkrat slajše od trsnega sladkorja in se uporablja v večini brezalkoholnih pijač, predelanih živil, otroške hrane in začimb. Poleg tega bo uživanje velikih količin fruktoze blokiralo sposobnost inzulina, da uravnava način, kako vaše možganske celice shranjujejo in uporabljajo sladkor v situacijah, ko je potrebna energija.

Sladkor je povezan z izgubo spomina in poškodbami možganov

Za 7 mmol/mol povečanja HbA1c (merjenje krvnega sladkorja) se boste spomnili dveh manj besed zaradi izgube spomina[2]. Poleg tega bo z visoko koncentracijo v vaši krvi zmanjšan tudi volumen hipokampusa, dela možganov, povezanega s spominom. To ni presenetljivo, saj vaša čreva tudi komunicirajo z vašimi možgani, prek tako imenovane “os črevesje-možgani.”

Poskrbite za svoj um in telo z zmanjšanjem zaužitega sladkorja. Priporočeni dnevni odmerek sladkorja je 13g (5 žlic). Vse nad tem je nevarno za vaše telo in možgane.

Otroci, ki pojedo več sladkorja imajo slabšo koncentracijo

Otroci, po sladicah dobijo t.i. “sugar rush” – kot ga radi imenujemo tudi v Sloveniji. U bistvu pa ne gre samo za kratkoročni dvig energije, ampak sladkorno zanko, ki na koncu prinese tudi slabšo koncentracijo.

Sladkor lahko pri otrocih povzroči hiter dvig adrenalina, kar posledično povzroči hiperaktivnost, tesnobo, težave s koncentracijo in mrzlico[3]. Sladkorna zanka deluje tako, da je prejšnja posledica kot vzrok za naslednjo posledico.

Viri

  • [1] Caronia LM, Dwyer AA, Hayden D, Amati F, Pitteloud N, Hayes FJ. Abrupt decrease in serum testosterone levels after an oral glucose load in men: implications for screening for hypogonadism. Clin Endocrinol (Oxf). 2013 Feb;78(2):291-6. doi: 10.1111/j.1365-2265.2012.04486.x. PMID: 22804876.
  • [2] Wium-Andersen IK, Rungby J, Jørgensen MB, Sandbæk A, Osler M, Wium-Andersen MK. Risk of dementia and cognitive dysfunction in individuals with diabetes or elevated blood glucose. Epidemiol Psychiatr Sci. 2019 Aug 28;29:e43. doi: 10.1017/S2045796019000374. PMID: 31455437; PMCID: PMC8061228.
  • [3] Wender EH, Solanto MV. Effects of sugar on aggressive and inattentive behavior in children with attention deficit disorder with hyperactivity and normal children. Pediatrics. 1991 Nov;88(5):960-6. PMID: 1945637.

1 thought on “Ali lahko sladkor vpliva na vaše kognitivne sposobnosti?”

  1. Kako zanimivo in še kako res! Delam v vrtcu in z gotovostjo lahko trdim: Otroci, ki pojedo največ sladkorja se vedejo najslabše.

Vaš komentar:

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Shopping Cart